Pielęgnacja skóry zimą
Autor: Sylwia Szymkowiak

Zima to bardzo trudny czas dla naszej skóry. Niska temperatura oraz mroźny wiatr często powodują podrażnienia skóry oraz zaczerwienienie. Dodatkowo suche powietrze w pomieszczeniach przyczynia się do jej silnego przesuszenia, nadmiernego złuszczania i dużej nadwrażliwości. W okresie zimowym często dochodzi do uszkodzenia płaszcza hydrolipidowego, który zabezpiecza naszą skórę przed utratą wilgoci. W konsekwencji skóra traci nawilżenie, staje się napięta i swędzi.

ZATRZYMAJ WODĘ W SKÓRZE

Zimą należy szczególnie zadbać nie tylko o nawilżenie, ale przede wszystkim o głębokie nawodnienie skóry.
Kiedy się rodzimy nasz organizm składa się w 75-80 procentach z wody. W wyniku starzenia się organizmu ilość wody w naszym ciele spada do 50 procent. Każda część organizmu, poczynając od mózgu, a kończąc na skórze potrzebuje wody do prawidłowego funkcjonowania. Odpowiednia ilość wody w komórkach podtrzymuje ich aktywność, a przez to pozwala nam pozostawać zdrowymi, pięknymi i utrzymać dobrą kondycję. Cała trudność polega na tym, by zatrzymać wodę wewnątrz komórek, nawet jeśli z powodu zachodzących w nich procesów starzenia się stają się one porowate i spada ich funkcjonalność. Chcąc uszczelnić ściany komórek musimy stosować odpowiednią dietę oraz kosmetyki działające jak osmoprotektory, nie pozwalając skórze się odwodnić. Wybierajmy także produkty zawierające substancje higroskopijne, które wiążą wodę z otoczenia. Do takich składników należą m.in. kwas hialuronowy czy glikany.
Pamiętajmy dobrze nawodniona skóra jest gładka, jędrna i wolniej się starzeje.

ODŻYWIENIE Z NATURY

Zimą warto pamiętać także o odżywieniu skóry. Kosmetyki powinny zawierać bogate formuły i konsystencje, aby tworzyły warstwę ochronną przed trudnymi warunkami środowiskowymi, a także regenerowały i przywracały witalne funkcje skóry. Chcąc odżywić cerę należy sięgać po kosmetyki bogate w naturalne oleje( ryżowy, ze słodkich migdałów), ceramidy (stanowią składniki cementu międzykomórkowego skóry, który jest niezbędny do zapewnienia aktywnej bariery ochronnej dla organizmu), witaminy, szczególnie witamina E (łagodzi, koi i chroni skórę przed działaniem agresywnych czynników zewnętrznych), osmo-protektory komórkowe np. trehaloza i betaina (wpływają na odpowiednią ilość wody w komórkach i są niezbędne do zwalczania stresu komórkowego.

OCHRONA PRZECIWSŁONECZNA

Nie zapominajmy o ochronie przeciwsłonecznej zimą. Światło słoneczne odbija się od kryształków śniegu, nasza skóra jest narażona na jego działanie. Należy pamiętać o stosowaniu wysokiej jakości filtrów UV wzbogaconych składnikami mocno odżywczymi.

DIETA ZIMOWĄ PORĄ

Zimą warto zadbać także o skórę od wewnątrz, dzięki odpowiedniej diecie. Zdrowa dieta na zimę powinna być bogata w kwasy omega 3 i 6, witaminy A, C i E oraz pokarmy uszczelniające ściany naszych komórek, tak aby nie traciły wody(brokuły, karczochy, pietruszka, ananas, awokado, gruszki, żurawina). Zimą nie może zabraknąć w diecie pokarmów zwiększających naszą odporność.
Miód to prawdziwy dar natury. Zawiera duże ilości witamin (A,B1,B2,B6,B12,C) i makroelementów(między innymi potas, magnez, fosfor, żelazo, wapń). Miód przyspiesza gojenie ran, wspomaga pracę serca i podnosi odporność. Przede wszystkim jednak zabija bakterie- często skuteczniej niż niejeden antybiotyk.
Imbir działa rozgrzewająco, jest więc niezastąpiony na wychłodzenia i infekcje. Jest bogaty w substancje o działaniu przeciwwirusowym i przeciwzapalnym.
Czosnek to naturalny antybiotyk, hamuje rozwój wirusów i bakterii, zwalcza infekcje, jest źródłem witamin(B1,B2,PP-uszczelnia naczynia, C) oraz minerałów (kobaltu, selenu, chromu, potasu, magnezu).

Złote zasady pielęgnacji skóry zimą:

1. Hartuj skórę - przemywaj skórę na zmianę raz ciepłą raz zimną wodą, to przygotuje ją do zmian temperatury.
2. Stosuj kremy bogate w składniki nawadniające i odżywcze (m.in. kwas hialuronowy, ceramidy, naturalne oleje, witaminy, masło shea).
3. Aplikuj krem nie później niż pół godziny przed wyjściem z domu, aby woda obecna w kremie zdążyła odparować z powierzchni skóry.
4. Pamiętaj o odpowiedniej ochronie przeciwsłonecznej.
5. Zadbaj o odpowiednią dietę - wybieraj produkty bogate w kwasy omega 3 i 6, witaminy, zwłaszcza A, C i E, a także zwiększające odporność (imbir, czosnek, miód).

Joanna Szałkiewicz, Sylwia Szymkowiak