Antyoksydanty w codziennej diecie
Autor: Joanna Szałkiewicz

Antyoksydanty, zwane również przeciwutleniaczami, są grupą związków, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników, uszkadzających DNA komórek i prowadzących do przedwczesnego starzenia się organizmu. Podstawowym zadaniem przeciwutleniaczy jest ochrona organizmu człowieka przed stresem oksydacyjnym. Stres oksydacyjny to taki stan organizmu, w którym dochodzi do zaburzenia równowagi pomiędzy wytwarzaniem wolnych rodników...

Podstawowym zadaniem przeciwutleniaczy jest ochrona organizmu człowieka przed stresem oksydacyjnym. Stres oksydacyjny to taki stan organizmu, w którym dochodzi do zaburzenia równowagi pomiędzy wytwarzaniem wolnych rodników a ich zwalczaniem przez antyoksydanty.

Każdego dnia powinniśmy dostarczać organizmowi antyoksydanty, zarówno wewnętrznie jak i zewnętrznie. Działanie przeciwutleniające wykazują witaminy A,C,E oraz flawonoidy i karotenoidy obecne w owocach i warzywach o intensywnym kolorze.

ŹRÓDŁO PRZECIWUTLENIACZY

W codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć poniższych pokarmów o silnych właściwościach antyoksydacyjnych:
• granaty
• jagody goji
• jagody, maliny, truskawki
• czerwone winogrona (warto wiedzieć, że czerwone wino ma silniejsze działanie antyoksydacyjne niż sok z czerwonych winogron)
• pomidory i sok pomidorowy
• buraki ćwikłowe
• pietruszka
• szpinak
• Źródło witaminy A: marchew, mleko i przetwory mleczne
• Źródło witaminy C: czarna porzeczka, pomidory, papryka
• Źródło witaminy E: migdały, oleje roślinne

Warto również stosować zewnętrznie kosmetyki, które zawierają silne antyoksydanty. Szukajmy produktów bogatych w witaminę C, kwas alfa - liponowy, astaksantynę, wyciąg ze śliwki kakadu oraz z zielonej herbaty.