Woda komórkowa fundamentalny wyznacznik zdrowia i młodzieńczego wyglądu.
Autor: Sylwia Szymkowiak

„Życie to nic innego jak pląs wody w takt melodii granej przez ciała stałe. Bez tego tańca nie można by w ogóle mówić o życiu”.

Albert Szent-Györgyi

Te słowa węgierskiego biochemika, laureata Nagrody Nobla za odkrycie i ustalenie budowy chemicznej witaminy C (kwasu askorbinowego) najlepiej określają jak ważną rolę w naszym życiu pełni woda. Jest ona jednym z najważniejszych nośników energetycznych, a po tlenie najważniejszym składnikiem organizmu.

Zawartość wody w organizmie

Woda w organizmie człowieka stanowi przeciętnie 60% masy ciała. Wraz z wiekiem jej zawartość zmniejsza się, począwszy od około 75% u noworodka do 50% u osób w wieku podeszłym. Jest to związane z wiekiem, płcią oraz ze spadkiem beztłuszczowej masy ciała.

Na ogólną zawartość wody w organizmie składa się:

Woda w kontekście funkcjonowania komórki

Woda wewnątrz komórki („komórkowa”)organizmu w niczym nie przypomina wody w szklance, gdyż w pierwszym przypadku mamy do czynienia z uporządkowaną strukturą molekularną, co oznacza, że jest otoczona przez cząsteczki, które pomagają jej łatwiej i szybciej przedostawać się do komórek. Woda podtrzymuje aktywność komórek, a przez to życie, pozwala nam także pozostać zdrowymi, pięknymi i utrzymywać dobrą kondycję. Komórki z powodu zachodzących w nich procesów starzenia się stają się porowate i funkcjonują nieprawidłowo, co prowadzi do deficytu wody w komórkach ciała. Utrata wody powoduje, że nasz organizm ma trudność z usuwaniem wolnych rodników, z obroną przed bakteriami i drobnoustrojami, z utrzymaniem równowagi hormonalnej oraz prawidłowego funkcjonowania skóry. Każdy element, z którego zbudowana jest skóra, traci wodę, co tłumaczy różnicę między nawilżoną skórą dwudziestolatki a suchą skórą jej babci.

Jak uzupełniać wodę ?

Większość osób sądzi, że wypicie ośmiu, dziesięciu lub więcej szklanek wody w ciągu dnia zapewni im odpowiednie nawodnienie organizmu. Nie chodzi tylko o wypijanie wody, chodzi o dostarczenie wody do środka komórek i do tkanki łącznej oraz zatrzymanie jej tam, aby każda komórka funkcjonowała najlepiej jak potrafi. Jeżeli nie będziemy w stanie utrzymać wody w komórkach, nie będziemy w stanie nawodnić organizmu, w tym także skóry. Dzieje się tak z powodu uszkodzonych błon komórkowych. Wtedy bowiem, podobnie jak sito, przez które przecieka woda, komórki nie mogą zatrzymać wody. Najczęściej rozpowszechnianym mitem jest stwierdzenie, że ludzie powinni wypijać co najmniej osiem szklanek wody dziennie. Większość wody w zbilansowanej diecie jest zawarta w zjadanych pokarmach. Woda, którą spożywamy, jedząc świeże warzywa i owoce, nie jest zwykłą wodą, ponieważ jest ona zawarta wewnątrz struktury spożywanego jedzenia, przez co jest wchłaniana powoli i równomiernie podczas procesu trawienia.

Nie pij wody, jedz ją!

Jak zachować wodę w komórkach?

Kluczowe jest zmniejszenie uszkodzeń komórek i zapobieganie im tak, że komórki będą w stanie zatrzymywać w sobie więcej wody i składników odżywczych oraz wzmocnienie błon komórkowych. Zatrzymanie wody w komórkach jest możliwe jedynie wtedy, gdy dostarczamy organizmowi cztery zasadnicze składniki:

AMINOKWASY

Stanowią podstawowy element budulcowy białek.
Wybrane aminokwasy:
Arginina – aminokwas odgrywający szczególną rolę w budowie komórek oraz układu odpornościowego .
Naturalne źródła: drób, orzechy, jaja, ryby, soczewica.
Cysteina – aminokwas posiadający właściwości antyoksydacyjne. L-Cysteina ważna jest dla zachowania silnych mięśni, kości oraz mocnych włosów i paznokci.
Naturalne źródła: łosoś, pistacje, nasiona słonecznika.
Prolina – stanowi ważny element białek tkanki łącznej, zwłaszcza kolagenu – niezbędnego do prawidłowej pracy stawów i ścięgien, ale również odpowiedzialnego za elastyczność skóry.
Naturalne źródła: mleko i jego przetwory, rośliny strączkowe, korzeń pietruszki, szczypiorek.
Treonina - współuczestniczy w syntezie kolagenu oraz elastyny. Jest naturalnym czynnikiem nawilżającym, chronią skórę przed odwodnieniem. Naturalne źródła: mięso, mleko, zboża.

LECYTYNA

Odbudowuje tkanki, pomagając organizmowi budować komórki z silnymi, wodoszczelnymi błonami, dzięki czemu narządy są odpowiednio nawodnione i funkcjonują na najwyższym poziomie. Wpływa na pracę układu nerwowego: można ją znaleźć w mózgu i tkankach nerwowych.
Produkty bogate w lecytynę:
- jaja
- kalafior
- orzeszki ziemne
- pomarańcze
- ziemniaki
- szpinak - sałata lodowa - pomidory.

PRZECIWUTLENIACZE

Pomagają w zwalczaniu wolnych rodników, zapobiegają uszkodzeniom komórek i tkanek, dzięki czemu poprawia się ich nawodnienie. Pokarmy o najlepszych właściwościach przeciwutleniających to:
- granaty
- jagody goji
- jagody, maliny, truskawki
- źródło witaminy A: marchew, mango
- źródło witaminy C: kiwi, mango, czarna porzeczka
- źródło witaminy E: oleje roślinne, migdały, zarodki pszenne, ciemnozielone warzywa liściaste.

NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE

Najważniejszą funkcją NNKT jest utrzymanie prawidłowej struktury i funkcji błon biologicznych. Właściwy tłuszcz w odpowiednich ilościach odżywi skórę oraz błony komórkowe jak żaden inny składnik odżywczy. Przede wszystkim NNKT zapewniają nam nawodnienie, jędrność, młodość i urodę. Nienasycone Kwasy Tłuszczowe są porządkowane wg klasyfikacji omega. Wyróżniamy następujące grupy kwasów:
• Omega-3 (ryby – szczególnie łosoś, śledź, makrela, sardynki, olej rzepakowy, nasiona lnu, migdały, orzechy, pestki dyni)
• Omega-6 (oleju słonecznikowym, pestek winogron, sezamowym, kokosowym oraz w innych olejach z nasion)
• Omega-9 (oliwki i wytwarzana z nich oliwa, awokado, migdały).

WODA w kontekście skóry

Skóra jest połączona z każdym układem funkcjonującym w organizmie.
Skóra stanowiąca od 12 do 16 procent masy ciała, jest największym narządem. Jest oknem, dzięki któremu możemy sprawdzić zdrowie komórek i tkanki łącznej wewnątrz organizmu.
Skóra niczym pracowita maszyna ustawiona, by pracować przez 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu, wymaga coraz większych nakładów i troski, ponieważ z biegiem czasu się zużywa, stając się coraz mniej wydajna.
Idealnym sposobem na utrzymanie nawilżonej i nawodnionej skóry jest jednoczesne działanie od wewnątrz organizmu poprzez odpowiednią dietę i aktywność fizyczna oraz od zewnątrz poprzez właściwą pielęgnację zarówno w gabinecie jak i w domu.

PODSUMOWANIE

Jak utrzymać odpowiedni poziom wody, by naprawiać komórki i cieszyć się młodzieńczym wyglądem?
Krok 1 : „Zjadaj” wodę, by zapełnić swoje komórkowe zbiorniki.
Krok 2 : Uszczelniaj ściany komórek dietą bogatą w aminokwasy, lecytynę, przeciwutleniacze i NNKT.
Krok 3 : Dbaj o aktywność fizyczną, aby zwiększyć poziom wody komórkowej w mięśniach.
Krok 4 : Troszcz się o skórę poprzez właściwą pielęgnację.